علت عدم تخلیه آب کولر گازی

علت عدم تخلیه آب کولر گازی از رایج‌ترین مشکلات کولرگازی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. همانطور که می‌دانید کولرهای گازی با گاز مبرد کار می‌کنند به این صورت که گاز مبرد بر روی کویل‌های اوپراتور باعث تجمع رطوبت محیط می‌شود. سپس به همین میزان رطوبت به سینی تخلیه و در پایان به شیلنگ تخلیه دستگاه اسپلیت منتقل می‌شود و به خارج از ساختمان هدایت می‌شود. براساس این فرایند کولر گازی باعث خنک شدن دمای محیط می‌شود.

یکی از علائم بسیار مهم خروج آب از لوله تخلیه دستگاه عملکرد صحیح و مطلوب کولر گازی است؛ لذا در برخی مواقع با مشکل تخلیه نشدن آب کولر  گازی مواجه هستیم.

علت عدم تخلیه آب کولر گازی

علت عدم تخلیه آب کولر گازی عبارتند از:

  1. کمبود شدن گاز کولر
  2. عایق نبودن لوله اسپیلت
  3. مسدود شدن لوله تخلیه
  4. کثیف بودن فیلتر هوا
  5. شکسته شدن سینی ناودانی
  6. مراقبت نادرست
  7. خراب بودن پمپ تخلیه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کمبود شدن گاز کولر

۱. کمبود شدن گاز کولر

هنگامی که دستگاه کولر گازی شما با کمبود گاز مواجه شود. به صورت منظم کار نمی‌کند و موجب یخ زدن فین‌های اواپراتور خواهد شد.
در این مواقع کولر دستگاه یا کند کار می‌کند یا خاموش می‌شود. با وجود حجم بالایی از یخ‌های آب شده داخل ناودانی کولر به دلیل عدم تخلیه نشدن آب دستگاه منجر به سرازیر شدن آب کولر گازی خواهند شد.
زمانی که کولر گازی با گاز تمام می‌کند باعث می‌شود که کاهش جریان هوا بر روی کویل‌ها می‌شود که در بیشتر مواقع سبب گرفتگی فیلتر هوا خواهد شد.

۲. عایق نبودن لوله اسپیلت

یکی دیگر از رایج‌ترین علت عدم تخلیه آب کولر گازی سرازیر شدن آب از داخل پنل داخلی است که ناشی از عایق نبودن لوله‌های دستگاه دارد به ویژه لوله‌های زیر یونیت داخلی که منجر به ریزش آب از لوله‌ها می‌گردد.

لوله‌های کولر گازی به ویژه لوله برگشت یا لوله گاز که مقاومت زیادی دارند و بسیار خنک هستند در صورتی که با عایق کاملا پوشش داده شوند رطوبت هوا به حالت مایع و قطره قطره به داخل خانه می‌ریزد.

بهترین کار برای تخلیه آب کولر گازی، لوله‌کشی توکار است. از بهترین کارشناس لوله کشی کولر گازی اصفهان درخواست کمک کنید تا طبق اصول و استاندارد کار لوله کشی کولر گازی را انجام دهد.

مسدود شدن لوله تخلیه

۳. مسدود شدن لوله تخلیه

یکی از علت‌های عدم تخلیه کولر گازی، مسدود شدن لوله تخلیه است که زمانی که ناودانی کولر که آب داخل آن جمع شده است توسط لوله درین تخلیه نشود باعث می‌شود که گرد و خاک موجود در آن به لجن یا سایر موارد دیگر تبدیل شود و باعث مسدود شدن لوله شود با مسدود شدن لوله آب کولر گازی به خوبی تخلیه نخواهد شد و موجب سرازیر شدن آب می‌گردد.
این مشکل از شایع‌ترین علت‌های عدم تخلیه آب اسپیلت است که برای برطرف کردن آن باید حتما از افراد متخصص و با تجربه شرکت‌های تعمیرات کولر گازی اصفهان کمک بگیرید.

۴. کثیف بودن فیلتر هوا

زمانی که فیلتر هوا کثیف باشد باعث مسدود شدن دستگاه می‌شود این عامل یکی از متداول‌ترین علت‌های عدم تخلیه آب کولر گازی است که منجر به نشت و چکه کردن از دستگاه می‌شود. در این شرایط گردش هوا به خوبی انجام نمی‌شود و باعث یخ زدن هوا می‌گردد سپس دستگاه اسپلیت خاموش می‌شود. سپس یخی که بر روی فیلتر هوا تشکیل شده است به مرور زمان ذوب می‌شود سپس آب از کولر سرریز می‌شود.

۵. شکسته شدن سینی ناودانی

زمانی که سینی ناودانی بکشند آب قطره قطره روی فن بلور یا جلوی آن ریخته می‌شود. یکی از دلایل آن هم عدم نصب صحیح پنل یا بالانس نبودن فن بلور داخلی کولر گازی است که به مرور زمان منجر به لرزش پنل داخلی شده در صورت غافل شدن به آن باعث شکسته شدن سینی ناودانی خواهد شد. در نهایت موجب سرازیر شدن آب می‌گردد.

تخلیه نشدن آب کولر گازی

۶. مراقبت نادرست

همانطور که می‌دانید برای اینکه هر دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید عملکرد مناسب و مطلوبی داشته باشد نیاز به مراقبت صحیح دارد. کولرهای گازی نیز از این امر مستثنا نیستند این دستگاه نیز باید به صورت دوره‌ای یا سالانه سرویس شود تا تمامی بخش‌ها و قطعات دستگاه بررسی شود.

در صورتی که نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد سریعاً اقدامات لازم انجام شود. با مراقبت و نگهداری صحیح و به موقع از دستگاه می‌توانید جلوی نشتی آب و مشکلات دیگر آن را بگیرید و از این طریق در هزینه‌های خود تا حدود زیادی صرفه‌جویی کنید.

۷. خراب بودن پمپ تخلیه

زمانی که پمپ تخلیه خراب شود دیگر نمی‌تواند به صورت کامل آب را تخلیه کند. علت خراب شدن پمپ تخلیه بیشتر در اثر تجمع بیش از حد گرد و خاک است که باعث نشتی آب از کولر گازی خواهد شد.

از علت‌های عدم تخلیه آب کولر گازی علاوه بر کمبود گاز که با شارژ کردن دستگاه به راحتی برطرف می‌شود. یخ زدن کویل‌های کولر است که منجر به نشتی و ریختن آب از دستگاه می‌گردد و در نهایت باعث افت جریان هوا بر روی کویل‌ها شده که در بیشتر مواقع ناشی از مسدود شدن فیلتر هوا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *