خارج شدن بخار از کولر گازی

در بیشتر مواقع بخاری که از کولر گازی بلند می‌شود را می‌توانیم در بخش یونیت انتهایی دستگاه مشاهده کنیم. یونیت انتهایی یا یونیت خارجی دستگاه است که محل قرارگیری کمپرسور و کندانسور است. برخی از کارشناسان و متخصصان در این زمینه علت بخار دادن یونیت خارجی کولرگازی را مربوط به حالت یخ‌زدگی دستگاه می‌دانند. البته این موضوع در هوای سرد بیشتر انتقال می‌افتد. به این دلیل که یونیت خارجی دستگاه در مواجه‌ شدن با هوای سرد به علت فعال شدن عملکرد به ضد یخ تبدیل می‌شوند. سپس ممکن است این تصور ایجاد شود که در تابستان شاهد خروج گاز از کولر نباشیم؛ اما یک تصور اشتباهی که وجود دارد این است که یخ زدن پنل کولر گازی هم در هوای سرد و هم در هوای گرم اتفاق می‌افتد.

هنگامی که پنل دستگاه دارای یخ‌های ذوب نشده است میزان بازدهی کولر کاهش می‌یابد. به شکلی که سیستم به صورت اتوماتیک به شکل ضد یخ‌زدگی تغییر حالت می‌دهد و شروع به ذوب شدن یخ‌ها می‌شود، این مسئله باعث خروج بخار از کولر گازی خواهد شد.

علائم خارج شدن بخار از کولر گازی

یکی از رایج‌‌ترین مشکلات کولرگازی خارج شدن بخار از کولر گازی است. در اغلب مواقع بلند شدن بخار از کولر گازی توسط یونیت خارجی نمی‌تواند صرفاً دلیل این امر باشد. به این دلیل که احتمال دارد نشانه‌های دیگری وجود داشته باشند که این حالت ایجاد می‌شود. یکی از این دلایل وجود اختلاف دما اپراتور دستگاه با دمای خارجی است. در این مواقع ممکن است که رطوبت موجود در هوای خارجی با کویل‌های اواپراتور یا پنل دستگاه تماس پیدا کند و تبخیر شود. به نحوی که باعث ایجاد بخار کولر گازی گردد.
در بیشتر محل‌ها ممکن است مکان قرارگیری کولرگازی و آشپزخانه به هم نزدیک باشد. به نحوی که وجود سماور و اجاق گاز باعث ایجاد بخار در داخل کولر گازی خواهد شد. خوشبختانه بلند شدن بخار از کولر گازی جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و امر کاملا طبیعی است.

کولر گازی

روش عملکرد کولر گازی در حالت ضد یخ

حالت ضد یخ کولر گازی به صورت اتوماتیک کاملا طبیعی است و تمامی کولرهای گازی پیشرفته به آن مجهز هستند. در واقع این سیستم در زمان‌هایی که یخ‌های موجود در یونیت خارجی باعث کاهش بازده کولر می‌شوند به صورت اتوماتیک فعال خواهند شد.
اگر به صورت پیوسته دستگاه شما در حالت دیفراست است باید شرایطی را ایجاد کنید که این حالت کاملا از بین برود؛ یعنی هنگامی که خروج بخار از کولر گازی افزایش یافت باید مکان کولر را تغییر دهید؛ چرا که احتمال دارد عوامل مختلفی مانند اجاق گاز و سایر تجهیزات دیگر باعث تشدید حالت ضد یخ کولر گازی گردد.

عواملی که باعث فعال شدن حالت ضدیخ کولرگازی می‌شود عبارتند از:

  • کاهش شارژ کولر
  • غیرفعال شدن ترموستات سیستم دیفراست
  • مسدود شدن کویل یونیت خارجی از طریق اشیای مختلف مانند برگ درخت
  • غیرفعال شدن حالت کنترل‌کننده ضد یخ یا دیفراست
  • عدم کارایی موتور فن یونیت خارجی

قابل توجه است که علاوه بر موارد فوق مسدود شدن کویل یونیت خارجی دستگاه می‌تواند توسط کاربر از بین برود.

وجود نشتی آب در اسپلیت

معمولا کولرهای گازی دچار نشتی آب می‌شوند این امر صاحبان این دستگاه‌ها را خسته و سردرگم کرده است. وجود این مشکل می‌تواند ناشی از ورود آن به سیستم داخلی دستگاه باشد. این موضوع مشکلات زیادی را برای اسپلیت‌ها ایجاد کرده است که باید توسط نمایندگی تعمیر اسپلیت اصفهان بررسی و عیوب برطرف شود.

۱. گرفتگی راه خروجی سینی تخلیه

سینی تخلیه آب یا ناودانی که وظیفه ذخیره کردن رطوبت کولر گازی را بر عهده دارد. این مخزن رطوبت حاوی از کولر را توسط شلنگ به بیرون هدایت می‌کند. به نحوی که هر چند روز یک بار باید مخزن را چک نمود و هم سطح آن را تخلیه کرد. در پاره‌ای از مواقع وجود گردوخاک موجود در اسپلیت با رطوبت ترکیب شده و موجب تجمع پرزهای فرش در سینی شده است این امر موجب شده است تا مسیر خروجی آب کاملا بسته شود و آب سرریز گردد.

کاهش گاز در اسپلیت

۲. کاهش گاز در اسپلیت

کاهش گاز به دلیل خروج بخار از کولر گازی است که موجب سرازیر شدن آب می‌گردد. هنگامی که کولر گازی، گاز کمی دارد. سیکل‌ها عملکرد نامنظمی را طی خواهند کرد این مسئله موجب شده است تا باعث یخ زدن فین‌های اواپراتور گردد.

در این حالت سیستم ضد یخ‌زدگی دستگاه فعال می‌شود و باعث می‌گردد تا یخ‌ها ذوب شوند. این مسئله موجب ذوب شدن بسیاری از یخ‌ها در نتیجه نشتی آب از اسپلیت خواهد شد.

۳. در دسترس نبودن خروجی لوله تخلیه یا درین

زمانی که به دلیل عدم جایگذاری نامناسب خروجی لوله درین باعث سرازیر شدن آب شود. زمانی که لوله درین به طور صحیح جایگذاری نشود با گذشت زمان دریچه آن مسدود خواهد شد و این مسئله موجب می‌شود تا جلوی خروجی آب گرفته شود. خوب است که با مشاهده سرریز شدن آب اسپلیت در ابتدای امر از مکان قرارگیری لوله درین مطمئن شوید سپس سایر بخش‌های دیگر دستگاه را جستجو کنید. از مشکلات شایع در لوله درین می‌توان به موارد زیر اشاره نمود از جمله:

تا خوردن لوله

زمانی که لوله درین از داخل تا می‌خورد چون قابل مشاهده نیست بهتر است هر چند وقت یکبار دستگاه را باز کنید و داخل آن را بررسی کنید.

گرفتگی لوله درین

وجود گرد و خاک و لجن باعث مسدود شدن خروجی اصلی آب شده است. یکی از دلایل خروج بخار از کولرگازی این علائم است.

تکمیل شدن ظرفیت سطل آب

در صورتی که آبی که از کولر خارج می‌شود در ظرفی جمع شود باعث می‌شود. لوله درین قابلیت هدایت آب را به داخل را ندارد و در نهایت موجب می‌شود تا آب به داخل کولر برگشت داده شود.

ایجاد شیب نامناسب لوله درین

هنگامی که لوله درین شیب کافی را برای هدایت آب به بیرون اسپلیت نداشته باشد، آب به خوبی به بیرون هدایت نمی‌شود و احتمال دارد که به داخل اسپلیت برگشت داده شود.

نحوه نگهداری از کولر گازی

حال اطلاعات کاملی در رابطه با دلایل بلند شدن بخار از کولر گازی و سرریز شدن آب در آن را به دست آوردیم. خوب است که چند نکته مهم در مورد آن بدانید. توجه داشته باشید که کولر گازی را در حالت Auto fan قرار دهید. در این صورت باید میزان سرمایشی و گرمایشی دستگاه را با توجه به دمای اتاق تنظیم کنید و به این شکل شاهد مشکلاتی مانند بخار کردن یا ایجاد نشتی آن نخواهیم بود.

توجه داشته باشید که از برندهایی خریداری کنید که در ایران خدمات پس از فروش دارد؛ اما چنانچه که دستگاه شامل ضمانت‌نامه نیست باعث می‌شود تا دستگاه شما با مشکلات زیادی مواجه شود و احتمال اینکه هزینه‌های زیادی برای سرویس کولر گازی اصفهان متحمل شوید وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *