پریدن فیوز کولر گازی

یکی از رایج‌ترین مشکلات کولرگازی که بیشتر کاربرانی که از کولرهای گازی استفاده می‌کنند و با آن درگیر هستند، پریدن فیوز کولر گازی است، اما واقعاً علت چیست در این گفتار قصد داریم تا علت‌های این مشکل را بررسی کنیم.

فیوز قطعه الکترونیکی در کولر گازی می‌باشد که برای حفاظت از کولر گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع می‌توان گفت این قطعه باعث جلوگیری از آسیب دیدن به کولر گازی می‌شود،‌برقی که وارد کولر گازی می‌شود. نخست به بخش فیوز می‌رود و در نهایت مقدار ولتاژ مورد نیاز شناسایی می‌شود تا مانع از افزایش ولتاژ و سوختن قطعات نیز می‌شود.

یکی از نشانه‌های وضوح پریدن فیوز کولر گازی سوختن فیوز و یا پریدن آن است زمانی که کولر گازی روشن می‌شود و بلافاصله خاموش می‌شود باید بدانید که فیوز آن سوخته شده است سوختن فیوز با صدای زوزه مانند همراه است با این علائم می‌توانید متوجه سوخته شدن فیوز یا پریدن آن شویم، در نهایت هنگامی که کولر گازی سریع خاموش شد می‌توانید متوجه پریدن فیوز شوید. زمانی که فیوز کمپرسور نیز از کار می‌افتد این یکی از عواملی است که منجر به پریدن فیوز می‌شود که لازم است از شرکت‌های تعمیر کولر گازی در اصفهان برای رفع مشکل کمک گرفته شود.

دلایل پریدن فیوز کولر گازی

دلایل پریدن فیوز در کولر گازی عبارت است از:

  1. کثیف شدن فیلترها
  2. معیوب بودن جعبه تقسیم کولر گازی
  3.  کاهش گاز مبرد
  4. خراب شدن فن کولر گازی
  5. خراب شدن کمپرسور کولر گازی
  6. دلایل سوختن فیوز کولر گازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کولر گازی

۱. کثیف شدن فیلترها

یکی از دلایلی که باعث پریدن فیوز در کولر گازی می‌شود کثیف شدن فیلتر دستگاه است با کثیف شدن فیلترها عملکرد کولر گازی نیز کاهش می‌یابد و به دنبال آن باد گر ایجاد می‌شود بر همین اساس قطعات داخلی کولر گازی داغ می‌شوند زیرا مجبور هستند بیش از حد معمول کار کنند در نهایت باعث افزایش فشار بر روی قطعات کولر گازی می‌شود و در نهایت منجر به پریدن فیوز می‌گردد و بر همین اساس برای پیشگیری از این مشکل فیلتر کولر گازی را باید به طور منظم تمیز کرد.

۲. معیوب بودن جعبه تقسیم کولر گازی

در اغلب مواقع مشکل در جعبه تقسیم باعث پریدن فیوز کولر گازی می‌شود این یک مشکل برقی می‌باشد بر همین اساس باید به فردی متخصص و ماهر مراجعه کنید تا مشکل شما را برطرف نماید ممکن است برقی که از جعبه تقسیم به پیروز منتقل می‌شود ولتاژ مناسبی نداشته باشد از سوی دیگر نیز فیوز نصب شده در کولر گازی برای کولر شما ممکن است مناسب نباشد این موارد می‌تواند منجر به سوختن فیوز کولر گازی شود بر همین اساس باید از یک فرد ماهر و متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید تا دستگاه شما بررسی شود و مشکلات آن رفع گردد.

کولر گازی

۳. کاهش گاز مبرد

گاز کولر گازی نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید سرما دارد. هنگامی که گاز کولر گاز کاهش یابد ترموستات توانایی لازم را برای تنظیم دمای محیط ندارد از همین رو دستگاه با قدرت و فشار بیشتری کار می‌کند در حالی که ماهیت خشک نخواهد شد در نهایت فشاری که به قطعات وارد می‌شود منجر به پریدن فیوز می‌شود از همین رو می‌بایستی به صورت دوره‌ای و منظم کولر گازی خود را سرویس‌دهی کنید و به شارژ کردن گاز کولر گازی نیز اهمیت دهید.

۴. خراب شدن فن کولر گازی

دیگر از عوامل پریدن فیوز خراب شدن فن دستگاه است. زمانی که فن دستگاه خراب می‌شود منجر باعث فشار زیادی به کولر گازی وارد می‌شود و کولر گازی داغ می‌شود، از این رو هر گونه مشکلات فن کولر گازی باید خیلی سریع بر طرف شود، برای پیشگیری از آسیب رسیدن به قطعات فیوز، فن کولر را هرچه سریع‌تر تعویض نمایید و یا از نمایندگی‌های مجاز کمک بگیرید.

۵. خراب شدن کمپرسور کولر گازی

یکی از قطعات مهم در کولر گازی کمپرسور دستگاه می‌باشد این قطعه برای عملکرد صحیح کولر گازی بسیار موثر می‌باشد در صورتی که کمپرسور از کار بیفتد باعث می‌شود تا فشار زیادی به فیوز وارد شود و در نتیجه منجر به پریدن فیوز خواهد شد با این وجود می‌بایستی حتماً دستگاه خود را برای بررسی دقیق‌تر و تخصصی‌تر به نمایندگی‌های مجاز و معتبر بسپارید.

کولر گازی

۶. دلایل سوختن فیوز کولر گازی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث سوخته شدن فیوز کولر گازی شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب سوختن فیوز کولر گازی می‌شود، انتخاب فیوز نامناسب است. در صورتی که فیوز بزرگ بود ولتاژ اضافی وارد دستگاه می‌شود. در نتیجه باعث آسیب رسیدن به قطعات کولر گازی می‌شود از سوی دیگر انتخاب فیوز کوچک‌تر، ولتاژ کافی را وارد دستگاه نخواهد کرد. بر همین اساس فشار زیادی به کولر وارد می‌شود و منجر به سوخته شدن آن می‌گردد از همین رو باید یک فیوز مناسب در دستگاه نصب شده باشد.

از مواردی که باعث ایجاد این مشکلات برای کولر گازی می‌شود می‌توان به بروز اتصال کوتاه یا ورد فشار بیش از حد به دستگاه اشاره کرد. با یک اتصال کوتاه موجب قطع شدن فیوز و یا پریدن آن می‌شود. از همین رو باید این مشکل زیر نظر یک متخصص مجرب انجام شود.

نحوه برطرف کردن مشکل پریدن فیوز در کولر گازی

در ابتدای امر خازن را بررسی کنید. چنانچه که مشکل از خازن باشد باید حتما عوض شود. ممکن است مشکل از کمپرسور باشد در این صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه است.

تمیز کردن منظم و به موقع فیلترهای کولر گازی

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد شارژ گاز کولر گازی است که بایستی به صورت منظم انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *