یک المان نیمه هادی است که در مدارات الکترونیک به طور کلی دو وظیفه عمده دارد.
از جمله محدود کردن جریان و تقسیم ولتاژ که از این خاصیتها برای (بایاس) چیدمان مناسب عناصر فعال (اکتیو) الکترونیک از نظر تغذیه و تنظیم مقادیر ورودی و خروجی آنها استفاده میشود.
مقاومتهای موجود در سیستمهای تهویه مطبوع
- کربنی
- حرارتی NTC-PTC
در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.
۱. مقاومت کربنی
مقاومت کربنی از نوع کربن (زغال) ساخته شده است که به عنوان نیمههادی (نیمه رسانا) در مقابل عبور جریان از خود مقاومت نشان میدهد، مقاومتهای کربنی از روش پوشش استوانهای مخصوص در سایزهای مختلف (وآتها و یا توانهای مختلف) ساخته میشود و برای دسترسی به مقادیر مورد نظر قطر پوشش کربن و تراشهایی که به صورت مارپیچ روی استوانه میدهند، بسیار مهم است.
تشخیص مقدار مقاومت از روی رنگ
مقادیر مقاومت را میتوان از روی نوشته روی مقاومت، رنگبندی و یا اندازهگیری توسط اهم متر تشخیص داد.
شناسایی از روی رنگ
در رنگبندی مقاومت عمدتاً چهار رنگ وجود دارد. با استفاده از جدول صفحه بعد میتوان به توجه به این چهار رنگ اندازه مقاومت را پیدا کرد. به عنوان مثال اندازه مقاومت روبهرو را محاسبه میکنیم. نوار اول که قرمز رنگ است و عدد مربوطه به آن ۲ است. نوار دوم قهوهای است که نشانگر عدد ۱ است. نوار سوم زرد رنگ است و با توجه به جدول ضریب ۱۰K است.
بنابراین اندازه مقاومت یا ۲۱۰ کیلو اهم خواهد بود. نوار نقرهای نشانگر تلورانس ۱۰ درصد است. یعنی مقدار مقاومت میتواند بین ۲۰۰ K تا ۲۲۰K متغیر باشد.
کارشناس تعمیر کولر گازی در اصفهان برای تشخیص و تعمیر باید بر مفهوم مقاومت و کاربرد آن تسلط داشته باشد.
۲. مقاومت حرارتی (PTC-NTC)
این نوع مقاومت با توجه به این که مثبت (PTC) یا منفی(NTC) باشد نسبت تغییر مقاومت آن با دما متفاوت خواهد بود به صورتی که اگر منفی(Negative) باشد، با افزایش دما مقدار مقاومت آن کاهش و اگر مثبت (Positive) باشد، عکس حالت قبل عمل میکند. این نوع مقاومتها به عنوان ترمیستور در سیستمهای تهویه مطبوع بسیار کاربرد داشته و اکثر سنسورها از این نوع مقاومتها میباشند که از تغییرات محدوده خطی این گونه مقاومتها برای اندازهگیری دما و انواع کنترل استفاده میگردد. نکته قابل توجه این است که منحنی مقاومت نسبت به دما تا ۴۵ درجه سانتیگراد تقریبا خطی میباشد.
خازن
خازن به طور کلی تشکیل شده از دو صفحه هادی موازی هم که ما بین آنها را عایق یا دی الکتریک تشکیل داده است، مقدار ظرفیت خازن بر حسب فاراد (F) سنجیده میشود که این واحد، واحد بسیار بزرگی است به طوری که اگر بخواهیم خازنی با ظرفیت ۱F داشته باشیم میبایست دو صفحه موازی با هم به طول و عرض ۱۱ کیلومتر و به فاصله یک متر از یکدیگر که عایق آن (دی الکتریک) هوا میباشد به کار گیریم، بنابراین هر چند با فناوریهای جدید خازنهایی به مراتب بیشتر از یک فاراد را در ابعادی کوچک ساختهاند ولی واقعیت این است که این گونه خازنها در صنعت برق و الکترونیک کاربرد محدودی دارند و در اکثر مدارات با ظرفیتهای کمتر خازن که به ترتیب ذیل میباشد سرو کار داریم. لازم به ذکر است که کلیه خازنهای مورد استفاده در سیستمهای تهویه مطبوع باید Protected باشد (کلمه Protected بر روی بدنه خازن باید درج شده باش).
نمادهای الکتریکی
نمادهای الکتریکی عبارتند از:
- نماد الکتریکی استپ موتور
- نماد الکتریکی سولنوئید ولو (شیر برقی)
- شیر چهار طرفه
- موتور فن
- پل دیود
- نماد سوییچ پرفشار/ کم فشار (High/ Low Pressure Switch)
- محافظ حرارتی (Thermal Protection)
- ترانس جریان
- کنتاکتور یا رله
در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.
۱. نماد الکتریکی استپ موتور
استپ موتور المانی است که با تحریک پایههای سیم پیچ توان چپ گرد و راست گرد شدن را دارد و نسبت به نوع طراحی حرکت دوار آن می تواند از ۰.۱ درجه تا ۱۰ الی ۲۰ درجه باشد. بدین مفهوم که در انواع یک درچه اگر ۳۶۰ پالس تحریک داده شود یک دور دایره کامل را می زند و از این قطعه جهت تنظیم دمپر در سیستمهای تهویه مطبوع استفاده میشود و بیشترین کاربرد این موتورها در پرینترها و دستگاههای CNCمیباشد.
۲. نماد الکتریکی سولنوئید ولو (شیر برقی)
اینگونه شیرها جهت کنترل گازها و سیالات کاربرد داشته و با تحریک الکتریکی مانند شیرهای معمولی که با عملیات مکانیکی باز یا بسته میگردند، این عمل انجام میگیرد. شیربرقیها عمدتاً در کنترل دستگاههای مولتی مسیر پنل در حال کار را باز میکنند و یا میبندند.
۳. شیر چهار طرفه
نماد الکتریکی شیر چهار طرفه (Reversing Valva) مطابق شکل زیر است. این شیر وظیفه تغییر جهت چرخه در سیستمهای تهویه مطبوع را عهدهدار میباشد و فقط در دستگاههایی که سرد و گرم میباشند و یا دیفراست در آنها توسط گاز داغ انجام میشود استفاده میگردد.
۴.موتور فن
نماد موتور فن در نقشههای الکتریکی مطابق شکل زیر میباشد. در اکثر دستگاههایی TAC و CAC به صورت تک فاز بوده و فقط در پارهای از مدلها که قدرت بالاتر از ۳HP مورد نیاز است مانند پیکچهای ۱۵ و ۱۸و ۲۰ تن، از موتور فن سه فاز استفاده شده است. این موتورها همانند کمپرسور، سه سر Com و Start و Run دارد و بررسی مقاومت سیم پیچهای آنها نیز مانند کمپرسور است.
۵. پل دیود
پل دیود برای تبدیل ولتاژ متناوب (AC) به ولتاژ مستقیم (DC) مورد استفاده قرار میگیرد.
۶. نماد سوییچ پرفشار/ کم فشار (High/ Low Pressure Switch)
قطعهای مکانیکی است که با توجه به کم یا زیاد شدن مسیر تغذیه موتور فن یا کمپرسور را قطع میکند.
۷.محافظ حرارتی (Thermal Protection)
این المان به صورت خارجی یا داخلی در مسیر رفت و برگشت کمپرسور، داخل کمپرسور، داخل موتور فن واحد بیرونی و داخل موتور فن واحد داخلی قرار میگیرد. عملکرد این قطعه مانند یک کلید است که وقتی فشار از حدی بیشتر گردد مسیر برق تغذیه را قطع میکند. این گونه حفاظت جهت بالا بردن عمر کمپرسور میباشد. بدین ترتیب که در مسیر رفت که عمدتاً فشار بالا است اگر چرخه دچار نشتی و یا گرفتگی گردد افزایش جریان و دما خواهیم داشت و در نتیجه محافظ حرارتی با قطع کردن مسیر برق کمپرسور را از مدار خارج میکند و از فشار بیش از حد به سیستم جلوگیری میکند.
محافظ حرارتی Overload Protection یک کلید عبور جریان است که از دو قطعه فاز با ضریب انبساط طولی مختلف ساخته شده است و مانند کلید بیمتال عمل میکند. یعنی این که چه در اثر عبور جریان بیش از حد (باعث افزایش گرما در نقطه اتصالات دو فاز) و یا گرم شدن بیش از حد کمپرسور (از طریق پوسته این گرما به داخل Overload منتقل میگردد) کلید فوق مسیر جریان را قطع میکند، لازم به ذکر است در هنگامی که میخواهیم کلید را از مدار خارج کنیم باید دو سر سیم را اتصال کوتاه نماییم.
۸. ترانس جریان
این نماد بیشتر در نقشه برق مدلهای اینورتر دیده میشود.
این قطعه با نمونهگیری از سیم حامل جریان اصلی که از هسته آن میگذرد نقش یک ترانس افزایش دهنده را دارد، سیم حامل جریان به عنوان اولیه ترانس و سیمپیچ ثانویه آن که از تعداد دورمتناهی (نسبتاً زیاد) پیچیده شده باعث به وجود آمدن یک ترانس افزاینده میگردد و ولتاژ حاصل شده پس از یک سوسازی جهت قرائت به مدارات مبدل آنالوگ به دیجیتال و در نهایت به میکروپروسسور میرود.
۹. کنتاکتور یا رله
در مدارات سیستمهای تهویه مطبوع رلهها و کنتاکتور مهمترین اجزای ارتباط برقی، خصوصاً برق تغذیه میباشند. خرابی مربوط به آنها عمدتا به دلیل عدم اتصال مناسب فیشها و یا عدم ارسال فرمان به پایه تحریک بوبین میباشد که با ولتاژگیری مورد به مورد میتوان از روی عملکرد آنها به مشکل پیبرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.