کمپرسور

کمپرسور از اجزای اصلی کولر گازی محسوب می‌شود و دارای اجزای مختلفی است.

مهم‌ترین اجزای کمپرسور

مهم‌ترین اجزای کمپرسور عبارت است از:

  • صدا خفه کن (Muffler)
  • خشک کن (Drier)
  • صافی (Strainer)
  • شیر سرویس (Service Valve)
  • شیر برقی (Solenoid Valve)
  • شیر یک طرفه (Check Valve)
  • سنسور (ترمیستور)
  • موتور فن
  • فن
  • دمنده (Blower) (فن جریان عرضی C.F.F)
  • تله روغن (Oil Trap)

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

صدا خفه کن (Muffler)

چون کمپرسور پیستونی گاز فشرده شده را به طور ناپیوسته تخلیه می­کند، صدایی پالسی یا لرزشی در لوله­‌ها پدید می­‌آید. صدا خفه کن در بخش خروجی کمپرسور نصب می­‌گردد تا لرزش­های ناشی از تخلیه ناپیوسته گاز را جذب کند.

خشک کن (Drier)

هر گونه رطوبت در چرخه تبرید ممکن است باعث تخریب موتور کمپرسور گردیده یا در چرخه تبدیل به یخ شود و مانع از عبور مبرد گردد.
خشک کن در چرخه نصب می­‌گردد تا چنین رطوبتی را از بین ببرد.
تخریب کمپرسور به کولر گازی آسیب می‎‌رساند، برای تعمیر آن به تخصص تکنسین تعمیر کولر گازی در اصفهان نیاز داریم.
در داخل بدنه فیلتر، ذرات ریزی به نام میلیکاژل قرار دارد. این فیلترها مانع عبور ذرات خارجی مانند براده­های فلز و گرد و غبار به لوله مویین می‌شوند. این دستگاه همچنین شامل مواد خشک کن یا جاذب رطوبت نیز است.

صافی (Strainer)

وظیفه آن جدا کردن مواد خارجی از مبرد است که این کار توسط توری فلزی که دارای شبکه مناسب یا پشم شیشه­ای که درون مجرای فلزی قرار می‌­گیرد انجام می­پذیرد. مبرد از این فیلترها عبور داده می‌­شود و مواد خارجی از آن جدا می‌­شود.

کار با کمپرسور

شیر سرویس (Service Valve)

شیر سرویس در هنگام وکیوم و شارژ مبرد و اندازه­گیری فشار استفاده می­‌شود و شیر سرویس توسط آچار آلن باز یا بسته می‌­شود.
در زمان اندازه­‎گیری فشار یا هنگام تخلیه هوا (وکیوم) این شیر باز است. با بستن این شیر ارتباط مکانیکی واحد بیرونی با واحد داخلی قطع می­‌شود یعنی مسیر مبرد از واحد بیرونی به واحد داخلی و برعکس بسته می‌­شود.

شیر برقی (Solenoid Valve)

شیر برقی در واقع شیر الکترومغناطیسی است.
این شیر دارای سیم پیچی است که به دور پوششی غیر مغناطیسی پیچیده شده است.
وقتی که برق به سیم پیچ داده می‌­شود هسته آهنی درون پوشش جذب شده و در وسط راه به صورت معلق باقی می­‌ماند. حرکت هسته آهنی شیر را باز می­‌کند. وقتی که برق از سیم پیچی قطع می­‌شود هسته آهنی به محل ابتدایی خود برگشته و شیر بسته می­‌شود.

شیر یک طرفه (Check Valve)

شیر یک طرفه شیر ساده­‎ای است که حرکت مبرد را در یک جهت میسر می­‌سازد و مانع برگشت آن می‎­شود. کاربرد شیرهای یک طرفه در ارتباط با جدا کننده­‌های روغن، سیستم­های چند اواپراتور و سیستم دیفراست با گاز داغ مطرح می­‌شود.

سنسور (ترمیستور)

دمای هوای درون اتاق را از طریق هوای ورودی به اواپراتور حس کرده و پس از ارسال این اطلاعات به میکروپروسسور به طور خودکار دمای هوای اتاق از طریق خاموش و روشن شدن کمپرسور تنظیم می‌­شود.

 موتور فن

ایجاد نیروی گردشی توسط انرژی الکتریکی به فن دمنده هوا در واحدهای داخلی و بیرونی را بر عهده دارد.

فن

وظیفه آن جابجایی هوا در کندانسور (تقطیر کننده) و اوپراتور (تبخیر کننده) می‌­باشد.

دمنده (Blower) (فن جریان عرضی C.F.F)

عبور دادن هوای محیط از اوپراتور و کمک به جدب گرما و پراکندن هوای خنک درون اتاق را برعهده دارد.
دمنده در واحد داخلی قرار می­‌گیرد. بنابراین مدلی کوچک و قوی است، با جریان باد زیاد و در عین حال کم صدا.

تعویض کمپرسور در اصفهان

تله روغن (Oil Trap)

هنگامی که فشار مکش پایین می‌­آید (در لحظات آخر چرخه سرمایش) روغن در خط مکش از گاز مبرد جدا شده و به سطح لوله­‌ها می‌­چسبد و در زمان خاموش بودن سیستم این روغن به اواپراتور برمی­‌گردد.
وظیفه تله روغن این است که روغن را در خود نگه داشته و زمانی که کمپرسور مجدداً روشن می‌­گردد توسط فشار بالای مکش روغن را به کمپرسور باز گرداند.
از معایبی که عدم استفاده تله روغن در سیستم به وجود می‌­­آورد، می­‌توان به اصطکاک زیاد، افت راندمان کمپرسور و کاهش ظرفیت اوپراتور اشاره کرد. زمانی که اختلاف ارتفاع بین واحد داخلی و واحد بیرونی بیش از مقدار مجاز ذکر شده در سرویس منوال باشد، احتیاج به استفاده از یک یا چند تله روغن می­‌باشد.

منطق کنترل و قسمت­‎های الکتریکی

زمانی که دمای هوای محیط به ۰.۵ درجه سانتی­گراد پایین­تر از دمای تنظیم شده توسط کاربر برسد، کمپرسور و فن واحد بیرونی متوقف می­شود. زمانی که دمای هوا محیط به ۰.۵ درجه سانتی­گراد بالاتر از دمای تنظیم شده توسط کاربر برسد، کمپرسور و فن واحد بیرونی شروع به کار می­‌کند.

در هنگام کارکرد کمپرسور، سرعت انتقال جریان هوا توسط کنترل از راه دور تنظیم می­‌شود و هنگامی که کمپرسور خاموش است جریان هوا با سرعتی پایین­‌تر از سرعت تنظیم شده توسط کنترل از راه دور کار می­‌کند.

نحوه عملکرد در حالت هوای سالم بدون رطوبت

زمانی که دستگاه در حالت رطوبت زدایی روشن است دمای هوای اتاق اندازه­گیری می‌­شود و دمای کاری دستگاه به صورت خودکار با منطق زیر انتخاب می‌­شود.

هنگامی که کمپرسور خاموش است سرعت فن کم می­‌شود و متوقف می­شود (جریان هوا را با سرعت کمی انتقال می‌­دهد یا متوقف می­‌شود).

هنگامی که دمای هوای اتاق بالاتر یا پایین­‌تر از دمای تنظیم شده باشد، دستگاه ۱۰ دقیقه در حالت رطوبت­گیری کار می­‌کند و ۴ دقیقه خاموش است.

نحوه عملکرد در حالت گرمایش

زمانی که دمای هوای اتاق به ۳ درجه سانتی­گراد بیشتر از دمای تنظیم شده توسط کاربر می­‌رسد، کمپرسور خاموش می­شود و زمانی که به دمای تنظیم شده می‌­رسد، کمپرسور روشن می‌­شود.

تعمیر کمپرسور

وقتی کمپرسور روشن است تا زمانی که دمای لوله‌های واحد داخلی زیراست فن واحد داخلی خاموش است.
وقتی دمای لوله ­ها بیشتر از درجه سانتی­گراد هستند فن با سرعت بسیار پایین عمل می­‌کند.
وقتی کمپرسور خاموش است تا زمانی که دمای لوله‌­های واحد داخلی زیراست فن واحد داخلی خاموش است. وقتی بیشتر از باشد فن با سرعت پایین کار می­‌کند. در حالت دیفراست فن واحد بیرونی و داخلی خاموش است.

حالت‎­‌های خاص عملکرد دستگاه

حالت‎‌های خاص عملکرد دستگاه عبارتند از:

  • عملیات اجباری (Forced Operation)
  • عملیات تست (Test Operation)
  • حالت شروع خودکار (Auto Restart)
  • عملیات Defrost

در ادامه هر یک ا زموارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. عملیات اجباری (Forced Operation)

هنگامی که کنترل در دسترس نباشد از ایت عملیات استفاده می­‌کنیم. این عملیات با فشردن دکمه Power روی پنل آغاز می‌­شود و با فشردن مجدد این دکمه خاتمه می‌­یابد. عملکرد دستگاه در این حالت با توجه به دمای اتاق مطابق با جدول زیر مشخص می‌­شود.

۲. عملیات تست (Test Operation

وقتی این عملیات را فعال می­‌کنیم دستگاه تقریبا به مدت ۱۸ دقیقه در حالت سرمایش و روی دور فن زیاد بدون در نظر گرفتن دمای اتاق کار می­‌کند. وقتی دستگاه در این حالت فعال است اگر از کنترل راه دور فرمانی دریافت کند مطابق آن عمل می­‌کند.
برای این که این حالت را فعال کنیم باید دکمه Power را به مدت ۳ ثانیه فشار دهیم تا صدای بیپ شنیده شود. برای خاتمه این حالت مراحل ذکر شده را دوباره تکرار می­‌کنیم.

۳. حالت شروع خودکار (Auto Restart)

اگر وقتی که روشن است برق تغذیه دستگاه قطع شود با فعال بودن این حالت پس از وصل مجدد تغذیه، دستگاه با همان تنظیمات به کار خود ادامه می‌دهد. این حالت در بعضی از مدل­‌ها فعال است و غیرفعال نمی­‌شود ولی در دستگاه‌­هایی که این قابلیت قابل تغییر است باید دکمه Power را به مدت ۶ ثانیه فاشار دهید تا این حالت را فعال یا غیرفعال کنید.

نحوه کار با کمپرسور

۴. عملیات Defrost

وقتی دستگاه در حالت گرمایش کار می­‌کند برای جلوگیری از یخ زدن کویل واحد بیرونی دستگاه به صورت خودکار چرخه کاری را برعکس می‌کند و گاز داغ را به واحد بیرونی هدایت می‌­کند تا یخ­‌ها آب شود. وقتی دستگاه در حالت Defrost کار می­‌کند کمپرسور روشن است ولی فن واحد داخلی و بیرونی و شیر چهار طرفه خاموش است.

نقشه برق دستگاه (ارتباط بین واحد داخلی و واحد بیرونی)

در سیستم­‌های تهویه مطبوع تغدیه دستگاه در بعضی مدل‌‌ها به واحد داخلی و در بعضی دیگر به واحد بیرونی می‌رود. معمولاً در مدل­‌هایی که توان دستگاه پایین است تغذیه از واحد داخلی به واحد بیرونی را برقرار می­‌کنند.
همان­طور که قبلاً توضیح داده شد سه رشته از سیم­‌های ارتباطی بین واحد بیرونی و واحد داخلی مربوط به تغذیه (فاز و نول و زمین) می­‌باشد که کابل تغذیه را تشکیل می­‌دهند. سیم­‎هایی که مربوط به فرمان یا انتقال داده می­‌باشند کابل فرمان را تشکیل می‌­دهند.

در مدل­‌هایی که فقط یک برد اصلی در واحد داخلی دارند کابل فرمان حامل برق خواهد بود ولی در مدل‌هایی که دستگاه یک برد در واحد داخلی و یک برد در واحد بیرونی دارد (مانند اینورترها) کابل ارتباطی حامل سیگنال‌هایی است که ارتباط واحد بیرونی و داخلی را برقرار می‌کنند. تعداد رشته­‌های کابل مورد نیاز جهت کابل کشی بین واحد داخلی و واحد بیرونی باید از سرویس منوال مدل مورد نظر استخراج شود.شکل صفحه بعد نقشه برق یک دستگاه single split است که فقط یک برد دارد و در آن تغذیه دستگاه به واحد بیرونی می‌­رود. همان­طور که در شکل مشخص است ترمینا­ل‌های ۳ و ۴ به ترتیب مربوط به فرمان­های کمپرسور و فن واحد بیرونی است. به عنوان مثال نحوه ارسال فرمان به کمپرسور به این صورت است که برد از طریق اعمال کنترل روی تغذیه (وصل یا قطع برق) بوبین کنتاکتور کمپرسور را روشن و یا خاموش می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *