روغن‌کاری کولر گازی

یکی از مهم‌ترین نکات در استفاده کردن از کولر گازی، تعمیر و روغن‌کاری کولر گازی است. با شروع فصل گرما بیشتر افراد از کولر استفاده می‌کنند تا محیط منزل و محل کار خود را خنک نگه‌ دارند. قبل از روشن کردن کولر باید بدانید که چون دستگاه یک مدت طولانی کار نکرده است نیاز به سرویس‌کاری نزد بهترین شرکت‌های سرویس کولر گازی اصفهان دارد تا در صورت مشاهده مشکلات و ایرادات دستگاه حل شود و آسیب‌های جدی به دستگاه وارد نشود، اما یکی از اقدامات بسیار مهم و اساسی روغن‌کاری در کولرهای گازی است که باید هر چند وقت یکبار انجام شود.

دلایل روغن‌کاری کولر گازی چیست؟

ایرادات کولر گازی مختلف است، بخش از مشکلات کولر گازی مربوط به روغن کاری آن است، کمپرسور کولرگازی، بخشی است که حتما باید روغن‌کاری شود. وجود روغن در این بخش میزان خوردگی و ساییدگی کمپرسور را کاهش می‌دهد. برای خنک کردن بخش‌های مختلف دستگاه همچنین افزایش بازدهی عملکرد کولر نیز کمک می‌کند.

باید توجه داشته باشید که بخشی از روغن کمپرسور با مبرد از آن بیرون می‌آید؛ اما این بعد از یک چرخش دوباره آن باز می‌گردد. اگر داخل کولر گازی روغن وجود نداشته باشد، قطعات اصلی دستگاه شامل یاتاقان، رینگ، سوپاپ، کاسه نمد، رینگ از بین می‌رود. البته باید توجه داشت که میزان روغن داخل کمپرسور نباید بیش از حد باشد.

انواع روغن‌های کولرگازی

انواع روغن‌های کولرگازی

در حال حاضر انواع متنوعی از کولرهای گازی در نقاط مختلف جهان تولید و به بازار ارائه می‌شود هر کدام از این دستگاه‌ها کمپرسورهای متفاوتی دارند به همین علت روغنی که در این کمپرسورها استفاده می‌شود مدل‌ها و کیفیت‌های مختلفی دارد. بعضی از انواع روغن‌های کمپرسور در کولر گازی عبارت است از:

روغن‌های معدنی

این روغن‌ها شامل انواع روغن‌هایی هستند که بر پایه پارافین، نفتیک یا آروماتیک است.

روغن‌های مصنوعی

روغن‌های مصنوعی به روغن‌هایی گفته می‌شود که بر پایه پلیکول، آلکیل بنزین و غیره می‌باشند. آشنایی با این مسئله در زمان تعویض روغن کمپرسور و چگونگی انتخاب روغن مناسب و مرغوب بسیار مفید و تأثیرگذار است. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنما دستگاه خود نوع روغن مناسب و مرغوب برای کمپرسور خود انتخاب کنید.

۵ مزیت‌ استفاده از روغن‌کاری کولر گازی

کولر گازی از اجزای و قطعات مختلفی ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص با کارایی ویژه‌ای دارند. در این بین کمپرسور کولر به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید در آن در زمان سرویس و تعمیر کولر گازی مورد توجه قرار گیرد. تعمیر کمپرسور کولر گازی شامل تعویض یا شارژ روغن آن است. انجام فرایند روغن‌کاری کولر گازی برای حفظ و ماندگاری راندمان و عملکرد کولر گازی بسیار ضروری است که باید به صورت مرتب و منظم در طول سال انجام شود. باید توجه داشته باشید که اگر مقدار روغن کمپرسور کمتر از مقدار لازم باشد قطعات کولر با گذشت زمان دچار اصطکاک و فرسایش خواهند شد.

تأثیر روغن کثیف بر روی عملکرد کمپرسور کولر

وجود روغن‌های کثیف مانند کاهش میزان روغن بر روی کارایی کمپرسور تأثیر می‌گذارد. ممکن است برای شما این سؤال ایجاد شود که علت آلوده شدن روغن کمپرسور چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که روغن کمپرسور دلایل مختلفی دارد از ایجاد رطوبت در محیط کولر گرفته تا راه افتادن بعضی از ذرات فلزی به داخل روغن است؛ اما روغن‌های کثیف چگونه می‌توانند به کولر آسیب برسانند؟

۱. افزایش اسیدیته در کمپرسور

زمانی که رطوبت به کمپرسور دستگاه نفوذ کرد. در ابتدای امر روغن و بعد از آن سیال مبرد کمپرسور را اسیدی کنید. با افزایش غلظت اسید در سیال‌های جاری کمپرسور می‌توانید از میزان خوردگی و فرسایش اجزای درونی را افزایش دهید که باعث پایین آمدن راندمان کاری کولر خواهد شد. از سوی دیگر با اسیدیه بالا، سیم پیچ موتور از بین می‌رود و می‌تواند کولر را به طول کلی از کار بیندازد.

تأثیر روغن کثیف بر روی عملکرد کمپرسور کولر

۲. امتحان رطوبت روغن

برای اینکه متوجه شوید که میزان رطوبت داخل کمپرسور چقدر است بهتر است با یک آزمایش ساده تست رطوبت روغن و یا به عبارت دیگر سنجش میزان مقاومت الکتریکی به راحتی این کار را انجام دهید.

۳. ایجاد کف در روغن

چنانچه که روغن کمپرسور کولر به هر علتی دچار خوردگی و فرسایش شد موجب افزایش یافتن میزان دما یا نفوذ رطوبت داخل آن، کف تولید می‌شود. کف موجود در روغن باعث می‌شود تا لوله‌های داخل کولر مسدود شوند با گرفتگی لوله‌ها دما یا حرارت کمپرسور هم افزایش خواهد یافت.

در نظر داشته باشید که کف کردن روغن علاوه بر اینکه در اثر آلودگی یا رطوبت است اما در بعضی از مواقع چنانچه که مبرد را به صورت مایع بریزید روغن کمپرسور تبخیر خواهد شد، در این صورت روغن کف خواهد کرد. دلیل و چگونگی ایجاد کف خیلی مهم نیست؛ اما وجود آن تأثیرات مخربی بر روی کارایی کولر گازی می‌گذارد.

۴. تولید سروصدا از داخل کمپرسور

به دلیل وجود ذرات فلزی و آلودگی‌های داخل کمپرسور در نتیجه باعث فرسایش قطعات آن خواهد شد. چنانچه میزان این ساییدگی بیشتر شود باعث می‌شود تا کولر گازی در حین کار کردن سروصدای اضافی دهد.

۵. بالا رفتن میزان ساییدگی و خوردگی کمپرسور

چنانچه که ذرات فلزی کوچک به روغن کمپرسور وارد شوند با گذشت زمان اصطکاک داخل کمپرسور بالا می‌رود در نتیجه موجب فرسایش و خوردگی آن‌ها خواهند شد.

بهترین زمان برای تعویض روغن کمپرسور

بهترین زمان برای تعویض روغن کمپرسور

در صورتی که با هر کدام از علائم و شرایط زیر مواجه شدید باید متوجه شوید که زمان تعویض روغن کمپرسور فرا رسیده است و باید از خدمات شرکت‌های سرویس کولر گازی اصفهان تقاضای کمک کنید.

۱. وجود هوا یا رطوبت داخل روغن

در این صورت رطوبت با اکسیژن موجود در هوا یا رطوبت واکنش می‌دهد و فاسد خواهد شد.

۲. کاهش میزان روغن

زمانی که کولر گازی دچار نشتی در مدار می‌شود باعث می‌شود تا میزان روغن کاهش یابد. در این شرایط باید حتما روغن کولر عوض شود.

۳. مسدود شدن مدار گاز

این نشانه به دلیل ایجاد خوردگی در لوله‌ها ایجاد می‌شود.

۴. مشاهده تغییرات در رنگ روغن

هنگامی که روغن کولر گازی را مشاهده می‌کنید به رنگ‌های سیاه، طوسی یا سبز تبدیل شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *