کندانسور هوایی معمولا در واحدهای کم ظرفیت مورد استفاده قرار میگیرد و دلیل دیگر استفاده از کندانسور هوایی، عدم امکان استفاده از کندانسور آبی در مناطق مرطوب است. در این صورت فارغ از این که ظرفیت واحد خنک کننده چه مقدار باشد، ناگزیر باید از کندانسور هوایی بهره گرفت.
ظرفیت کندانسور هوایی تابعی از سطح کندانسور و مقدار هوا دهی فن یا فنهای آن است. هرچه سطح بیشتر باشد، انتقال گرما نیز بهتر و سریعتر صورت میگیرد. بنابراین واحدهای خنک کننده پرظرفیت نیازمند کندانسورهای بزرگتر با فنهای بیشتر هستند که در اغلب موارد منجر به استفاده از دو یا چند کندانسور متصل به یکدیگر میشوند.
فن کندانسورهای هوایی اغلب از نوع جریان محوری است که بازده نسبتا بهتری از فنهای گریز از مرکز دارند؛ اما پرسر و صداتر هستند. دو موقعیتهای خاص به موضوع سرو صدا از اهمیت زیادی برخوردار است میتوان از فن گریز از مرکز هم برای کندانسورهای هوایی استفاده کرد. به عنوان مثال بسیاری از واحدهای یکپارچه تراکمی یک تکه که در داخل فضا یا نزدیک آن نصب میشوند دارای فن گریز از مرکز هستند؛ اما درهرحال کاربرد فنهای جریان محوری کندانسورهای هوایی نسبت به کندانسورهای دیگر دارای مزایایی به شرح زیر هستند که کاربرد آنها را فراگیرتر کرده است. کندانسور از قطعات مهمی است که برای تعمیرات کولر گازی اصفهان حتما باید بررسی شود.
مزایای کندانسورهای هوایی
مزایای کندانسورهای هوایی عبارت است از:
- عدم نیاز به مصرف آب
- عدم مشکل یخ زدگی، رسوب گذاری و خووردگی و همچنین عدم نیاز به عملیات سختی گیری آب
- عدم نیاز به پمپ و شبکه لوله کشی آب که معمولا حجیمتر و گرانتر از شبکه لوله کشی مبرد است.
- امکان نصب در فصای باز و دو تکه کردن واحد خنک کننده برای جلوگیری از انتقال ارتعاش و سرو صدا به داخل فضاها
- هزینه نصب کمتر و راه اندازی به نسبت کندانسورهای آبی که نیازمند برج خنک کننده هستند.
- امکان استفاده در اقلیمهای گرم و مرطوب
- هزینه تعمیر و نگهداری کم
- عدم محدودیت استفاده برای اغلب سیستمهای تراکمی
تعمیر کولر گازی در اصفهان به تخصص نیاز دارد تا به درستی آسب قطعات تشخیص داده شود. از سوی دیگر کندانسورهای هوایی معایب زیر را دارند.
معایب کندانسورهای هوایی
معایب کندانسورهای هوایی عبارت است از:
- دمای زیاد تقطیر
- هزینه نسبتا بیشتر برای تامین مبرد به دلیل طول لوله کشی مبرد.
- سر و صدای نسبتا زیاد که برخی اوقات منجر به ایجاد فاصله اجباری بین محل نصب و فضای مورد تهویه میشود.
- سطح اشغال وسیع به ویژه برای واحدهای پر ظرفیت
کندانسورهای هوایی از نظر ارتفاع و فاصله نسبت به چیلر (کمپرسور و اواپراتور) دارای محدودیت هستند و توصیه میشود این فاصله بیش از ۱۵ متر (۵۰ فوت) نشود. در غیر این صورت لازم است که سازنده با توجه به افزایش طول و حجم لوله کشی مبرد در مقدار مبرد و همچنین ظرفیت تراکم کمپرسور تجدید نظر کند. دوری بیش از اندازه کندانسور از ورودی اواپراتور ممکن است موجب کاهش فشار مبرد شود. در این صورب احتمال تبدیل مبرد به گاز قبل از گذر از شرایط انبساطی و ورود به اواپراتور وجود دارد. در هر حال نصب کندانسور در فاصله بیش از ۱۵ متر (۵۰ فوت) حتما باید با نظر سازنده دستگاه صورت پذیرد.
در واحدهای یک تکه، کندانسور جزیی از کل واحد یا چیلر تراکمی محسوب میشود و نیازمند محاسبات جداگانهای برای انتخاب نیست؛ اما در واحدهای دو تکه به ویژه واحدهای دو تکه با اواپراتور آبی، انتخاب کندانسور هوایی به عنوان دستگاهی مجزا نیاز مند محاسبات ویژهای است. به طور کلی ظرفیت کندانسور یا مقدار گرمای جذب شده توسط اواپراتور به علاوه توان ورودی کمپرسور.
با افزایش ارتفاع نصب کندانسور از سطح دریا، ظرفیت بیشتری برای آن باید در نظر گرفته شود. کوئلهای کندانسور ممکن است دارای پرههای مسی یا آلمینیومی باشند. از این رو باید ضریب مربوط به نوع پره را نیز با مراجعه به کاتالوگ کارخانه سازنده تعیین و در مقدار گرمای دفع شده توسط کندانسور ضرب کرد. با تعیین ظرفیت و همین طور تعیین اختلاف دمای تقطیر و دمای محیط میتوان از طریق مراجعه به کاتالوگ کارخانههای سازنده، کندانسور مناسب را انتخاب کرد.
براساس مقررات ARI اختلاف دمای تقطیر دمای محیط که با (TD) نمایش داده شده است؛ ۳۰ درجه فارنهایت در نظر گرفته شده است؛ اما این اختلاف دما در همه شرایط ثابت نیست.
دبی هوای مورد نیاز در کندانسورهای هوایی بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ فوت مکعب در دقیقه با سرعت ۴۰۰ تا ۸۰۰ فوت در دقیقه به ازای هر تن تبرید است. براساس آحاد بین المللی دبی بین ۸۰تا۱۶۰ لیتر بر ثانیه با سرعت ۲ تا ۴ متر برثانیه به ازای هر کیلووان در نظر گرفته میشود. توان فن نیز بین ۱/۰ تا۲/۰ اسب به ازای هر تن تبرید یا ۲۰تا ۴۰ وات به ازای هر کیلو وات ظرفیت سرمایشی برآورد میشود.
در مورد کندانسورهای هوایی باید به این نکته توجه داشت که کاهش بیش از اندازه دمای هوای بیرون امتیازی برای تقطیر گاز داغ مبرد محسوب نشده و میتواند منجر به بروز اختلال در سیستم سرمایش شود. زیرا در این صورت فشار کندانسور نیز کاهش یافته و از فشار پشت شیر انبساطی نیز کاسته میشود. باکاهش فشار، مبرد کمتری وارد اواپراتور خواهد شد و در نتیجه ظرفیت سرمایشی کاهش مییابد و بخار مکش شده توسط کمپرسور یا خروجی از اواپراتور نیز بیشتر داغ میشود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.