سنسور دمایی کولر گازی

تابستان شروع شده و اگر به دنبال خرید یک کولر گازی جدید هستید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید، هیچ کدام از ما انتظار نداریم باد خنک کولر گازی گرم بزند. این بدترین اتفاقی است ممکن است بیافتند. مخصوصا اگر خیلی خسته باشیم کاملا کلافه می‌شویم. اما نگران نباشید با استفاده از خدمات تعمیر کولر گازی در اصفهان و تشخیص مشکل، این مساله حل می‌شود.
صنعت کولر گازی طی چند سال اخیر تغییر قابل توجهی داشته است. تقاضای کولر گازی در چند سال گذشته دارای رشد بسیاری بوده و بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که این رشد برای چند سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد یافت. کولر گازی‌ها هم اکنون به عنوان یک دستگاه ضروری شناخته می‌شود و حتی در خانواده‌های متوسط و پایین هم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با توجه به آب و هوای بیابانی و صحرایی ایران که موجب شده است دمای هوا در بعضی نقاط بالای ۵۰ درجه سلسیوس شود وجود یک دستگاه قوی برای مطبوع کردن هوا را یک نیاز اساسی در خانواده‌های ایرانی تبدیل کرده است. تا خانواده‌های ایرانی بتوانند به آسایش بهتر زندگی کنند.

یکی از وسایل که در کولر گازی وظیفه مهمی دارد سنسور دمایی کولر گازی یا ترمیستور است. که کولر گازی به ‌وسیله آن از میزان دمای هوای محیط یا لوله‌ها آگاه شده و نسبت به این اطلاعات دستورات درست را صادر می‌کند (مانند: راه‌اندازی کمپرسور قطع آب و…).

در این مقاله نگاه دقیق‌تری به سنسور دمایی کولر گازی یا ترمیستور می‌کنیم و سعی می‌کنیم اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهیم.

وظیفه اصلی سنسور دمایی کولر گازی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین وظایف سنسور دمایی کولر گازی این است که با توجه به محیط از دما آگاه شده و دستورات را به دستگاه ارسال می‌کند. دستگاه بعد از آگاهی از دمای محیط تصمیم گیری می‌کند و مشخص می‌کند در این لحظه باید نسبت به دمای هوا چه اقدامی را انجام دهد و فرمان را ارسال می‌کند. این ارتباط به صورت پایدار و دائمی برقرار است.

شیوه کار دستگاه به این صورت است که سنسور یک ولتاژ ورودی و یک ولتاژ خروجی دارد. دستگاه با محاسبه اختلاف ولتاژ ورودی و خروجی از میزان دقیق هوا آگاه می‌شود و تصمیم و فرمان‌های خود را صادر می‌کند.

ترمیستور یا سنسور دمایی کولر گازی چیست؟

سیستم سنسور داخلی برای سرما سازی هوشمند

تحولات در زمینه تکنولوژی لوازم الکترونیک موجب شده است که شرکت‌ها از سنسورهای مختلف برای ساخت لوازم الکتریکی استفاده کنند. اکثر برندها و شرکت‌های تجاری کولر گازی از انواع مختلفی از سنسورها، ترمیستور‌ها  و فن آوری‌های حسگر برای تصمیم‌های هوشمند استفاده می‌کنند. شرکت بوش از تکنولوژی آی سی استفاده می‌کند. این تکنولوژی با فناوری هوش مصنوعی عرضه می‌شوند تا اینگونه تمام افراد داخل اتاق بتوانند با آرامش کامل به کارهای روزنامه خود برسند.

این سنسورها و  ترمیستور‌ها ‏ میزان فعالیت و تعداد افراد در اتاق را تشخیص می‌دهد. همچنین ابعاد اتاق را به تشخیص می‌دهند و سپس زاویه خود را تنظیم می‌کند تا اینگونه به بهترین شکل و کارایی بالا بازدهی داشته باشد. یکی دیگر از خصوصیت‌های مهم این دستگاه این است که می‌تواند تشخیص دهد که آیا کسی در اتاق هست یا خیر. اینگونه به صورت خودکار کمپرسور را روشن و خاموش می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و از اسراف جلوگیری کند.

انواع سنسور مورد استفاده در کولر گازی

تمامی سنسور‌هایی که در وسایل سرمایشی، گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند از لحاظ مقاومت و کارکرد دارای دو مدل هستند. ۱۰۳at و ۲۰۴ct مدل‌هایی هستند که در دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سنسور مورد استفاده در کولر گازی

روش تست سنسورها

برای تست سنسورها باید آن‌ها را از برد دستگاه جدا کرده و مقاومت آن را سنجید. شرکت‌های تولید کننده سنسور، سنسورهایی مختص به خود را تولید می‌کنند که در دمای مختلف مقاومت مختلفی دارد. به همین دلیل هر سنسور با توجه به نوع شرکت تولید کننده دارای مقاومت مختلف است. در نتیجه برای هر شرکت دمای مختلف با مقاومت‌های مختلف سنجیده می‌شود.
به عنوان مثال برای سنسوری که شرکت تعمیرات کولر گازی مدیا ساخته می‌شود برای ۲۵ درجه ۱۰ کیلو اهم است در حالی که در خود شرکت مدیا ۸ کیلو اهم است. با این حال برای عملکرد بهتر کولر گازی لازم است از خدمات سرویس کولر گازی اصفهان استفاده کنید. 

تنظیم کولر گازی با استفاده از گوشی‌های هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند و آمدن انواع برنامه‌های کاربری دیگر تصور کنترل کولر به وسیله تلفن‌های همراه دور از ذهن نیست و در حال حاضر نرم افزارهایی توسط شرکت‌های تولید کننده کولر گازی در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است که به سادگی می‌توانند کولر گازی خود را کنترل کنند.

شیوه کار این نرم افزار‌ها به این صورت است که گوشی شما از طریق وای فای به کولر گازی متصل می‌شود. کولرهای گازی دارای قابلیت وای فای دایرکت هستند و این اتصال کاملا مثل اتصال شما به وای فای منزلتان است. بعد از اتصال شما می‌توانید از هر نقطه از خانه کولر گازی خود را روشن، خاموش و … را انجام دهید.

مشکلات ناشی از خرابی سنسور در سرویس کولر گازی

در این قسمت می‌خواهیم به ۵ مورد مشکل اساسی که در سنسورها در سرویس کولرهای گازی اتفاق می‌افتد بپردازیم.

  1. اولین مشکل که وجود دارد این است که سنسور اتاق را که دمای برگشتی اتاق را می‌سنجد. به صورت محیطی نصب می‌کنند.
  2. سنسور را در کنار لوله دستگاه می‌چسبانند و آن را متصل می‌کنند. این کار موجب می‌شود که زمانی که کاهش فشار، موجب برفک زدن دستگاه شنود و کمپرسور خاموش شود.
  3. در سیستم خارجی دستگاه، سیستم گرمایشی، سرمایشی سنسوری گذاشته شده که در فصول سرد زمستان زمانی که قسمت خارجی برفک می‌زند وارد عمل شود و دستور خاموشی صادر کند. آکا کمپرسور خاموش نمی‌شود و به حالت سرمایش تابستان بر می‌گردد تا برفک خارجی آب شود اما در تابستان این کار انجام نمی شود و دستگاه خاموش می‌شود.
  4. برای دور فن کندانسور یک سنسوری قرار داده شده است که دما را اندازه گیری می‌کند. این سنسور با بالا رفتن و پایین رفتن دور  فن کندانسور را تغییر می‌دهد. این قابلیت در کولرهای اسپیلت سامسونگ و ال جی وجود دارد.
  5. در برخی از مدل‌های سنسور یا ترمیستور ‏ دمای مکش و رانش هم وجود دارد.

نتیجه گیری در مورد سنسور کولر گازی

در این مقاله ما سعی کردیم اطلاعات کلی درباره سنسورهای کولر گازی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کند و بتوانید بهترین تصمیم‌ها را بگیرید در صورت هرگونه سوال ما در خدمت شما هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *