دو تا نقشه کار عملی خم کاری گرم و چهارتا نقشه کار عملی خمکاری سرد در اختیار کارآموزان قرار کارآموزان قرارداده شده که کارآموزان موظفند به کمک مربی این شش نقشه کار عملی خم کاری را در کارگاه به صورت انفرادی انجام دهند.
شناسایی اصول محاسبه طول خم لولهها
خط خنثی، خطی است که کمترین کشش و خمش روی آن اعمال میشود بنابراین در خم کاری لوله های درزدار باید درز لوله در نزدیکترین نقطه به خط خنثی قرار گیرد.
طول خم، لولهها را تحت زوایا و قوسهای مختلفی میتوان خم نمود طول خم لازم را میتوان از فرمول = AB به دست آورد. در این فرمول ͡͡AB طول خم و d قطر دایره و a زاویه خم میباشد.
در خم ۹۰ درجه مقداری از طول لوله باید کم کرد که بالهای خم به اندازه طول داده شده در نقشه به دست آید که برای به دست آوردن این مقدار معمولا قطر لوله را در ضریب ۱.۴ ضرب میکنند و بعضی مواقع ضریب را ۱۱.۵ نیز در نظر میگیرند.
شناسایی اصول خم کاری سرد لولهها
برای خم کاری سرد لولهها ابتدا طول لوله خم را با توجه به نقشه خم حساب نموده و بعد از بریدن لوله به اندازه طول تعیین شده محل خم را با سوزن خط کش دقیقا مشخص کرده و فک خمکن را با توجه به سایز قطر لوله انتخاب کرده و در جای خود در روی زبانه پیستون جک خم کن هیدرولیک قرار داده و غلطکهای خم کن را نیز با توجه به سایز قطر لوله در روی صفحات مشبک خم کن در جای خود قرار میدهند لوله را در مقابل فک خم کن طوری نگه میدارند که محل خم دقیقا در وسط فک و درز لوله خیلی نزدیک به خط خنثی باشد حال شیر جک را بسته و دسته جک خم کن را به بالا و پایین حرکت داده و بدین طریق جک و در نتیجه خمکن شروع به خم کردن لوله مینماید. لوله را تحت هر زاویهای که بخواهند خم نمایند ابتدا با استفاده از نقاله در روی کاغذ زاویه خم را رسم نموده و آن را به عنوان شابلون استفاده مینمایند باید توجه داشت که لوله را باید به طور تدریجی توسط لوله خمکن خم نموده و در موقع خمکاری به زاویه آن دقت کرده که از زاویه تعیین شده بیشتر نباشد چون کم کردن زاویه مشکل میباشد و احتمال میرود که لوله ظاهر خوب خود را از دست بدهد و برای خم کردن لوله به وسیله خم کن پیچی مانند خم کن هیدرولیک عمل مینمایند و برای خم کردن لولهها به وسیله خم کنهای پائی یا خم کن سه راه دسته بلند باید توجه نمود که درز لوله در خط خنثی قرار گرفته باشد و محل خم درست در نقطهای باشد که لوله میخواهد از آن نقطه خم بشود و نیرو را باید به طور تدریجی وارد کرده و به زاویه خم توجه نمود و در ضمن خم کاری نکات ایمنی را دقیقا باید رعایت کرد.
خم کاری گرم لولهها (شناسایی اصول خم کاری گرم لولهها)
یک سر لوله را با چوب مخروطی شکل محکم بسته و سپس لوله را از ماسه پر میکنند و آنرا میگویند بعد از بستن سر دیگر لوله آن را به گیره مکانیکی بسته و محل خم را مشخص میکنیم بعد از مشخص کردن محل خم به اندازه ۲ برابر قطر خارجی در یک طرف محل خم و به اندازه دو برابر قطر خارجی در طرف دیگر محل خم حرکت کرده و علامت میگذاریم بدین ترتیب مکان شعله (۴ برابر قطر خارجی لوله) به دست میآید و حرارت دادن را توسط پک جوشکاری گازی که با شعله احیا کار میکند شروع میکنیم حرارت باعث نرم شدن لوله میشود و به تدریج و با ملایمت لوله را خم میکنیم و خیلی دقت مینماییم که لوله دو پهن نشود.
توجه، استفاده از ماسه بادی مرطوب خطرناک میباشد زیرا در اثر حرارت رطوبت موجود در ماسه تبدیل به بخار شده و ممکن است تولید انفجار نماید و نیز اگر ماسه در داخل لوله کاملا متراکم نشده باشد محل خم دو پهن میشود.
شناسایی اصول کلاف بندی با خم و جوش
کار عملی و مفاد آن خم کاری را با خم کن هیدرولیک یا با خم گرم (در متن نقشه نوع انجام دهند و سپس لولهها را مطابق با اندازههای داده شده در نقشه بریده روی زمین با اتصالات جوشی اخمهای آماده شده مانند کلاف داده شده در نقشه کنار هم قرار میدهند و با متر تمام اندازهها را دقیق اندازه گرفته و زاویهها را از هر نظر بررسی میکنند اگر تمام اندازهها و زوایا مثل نقشه کار عملی بود با جوش برق یا گاز (در روی نقشه نوع جوش مشخص شده است) آنها را به هم خال میزنند و بعد از خال مجدداً زوایا و اندازهها را از روی نقشه کار کنترل میکنند اگر در نقطهای اشکالی وجود داشته باشد خال آن نقطه را شکسته و اشکال را برطرف میکنند و بعد از برطرف شدن عیب کار خال جوشها را کامل جوشکاری میکنند و بدین طریق کلافی مطابق با نقشه داده شده به دست میآید.
دو تا نقشه کار عملی داده شده کارآموزان موظفند این دو نقشه کاری را با راهنمایی مربی کارگاه و با رعایت مفاد نقشه به طور انفرادی انجام دهند.
توانایی همکاری در تهیه فونداسیون زیر دیگها
دیگهای شوفاژ را باید در روی فونداسیون نصب نمود بدین جهت لازم است قبل از نصب دیگ شوفاژ ابتدا در محل موتورخانه شوفاژ که در پایینترین نقطه ساختمان واقع شده نزدیک دودکش و حداقل به فاصله ۵۰ الی ۶۰ سانتیمتر از دیوار شروع به ساخت فونداسیون با ابعاد
- ۲۰cm + عرض دیگ = عرض فونداسیون
- ۲۰cm + طول دیگ = طول فونداسیون
از کف زمین ۱۵cm یا ۱۰cm = ارتفاع فونداسیون مینماییم ارتفاعی که برای فونداسیون در نظر گرفته میشود او به خاطر این است که اگر سطح موتورخانه شیب جزئی داشته باشد با ساخت فونداسیون آن شیب از بین رفته و دیگ در روی یک سطح کاملا تراز قرار میگیرد و دیگر این که آب زیر دیگ شوفاژ جمع نشود ثانیا در موقع جمع کردن پرههای دیگهای چدنی شوفاژ فلنج دیگ جمع کن به راحتی جابجا شده و به زمین گیر نمیکند و کار جمع کردن دیگ به راحتی صورت میگیرد.
برای ساخت فونداسیون دیگ اول با یک تکه گچ تحریر با توجه به ابعاد فونداسیون قاعده آن را در روی زمین مشخص مینماییم که معمولا یک مستطیل میشود چهار راس مستطیل را با یک مته الماسه نمره ۱۲ به عمق ۵ سانتیمتر سوراخ میکنیم بعد چهار عدد میل گرد نمره ۱۲ را که به طول ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر بریدهایم در این سوراخهای ایجاد شده در زمین وارد میکنیم سپس با استفاده از این چهار عدد میلگرد محکم شده در زمین یک مکعب مستطیلی با میلگرد درست نموده و بعد اقدام به وصل کردن قطرهای وجوه و قاعده های بالا و پایین این مکعب مستطیل با میلگرد مینماییم بدین ترتیب اسکلت فلزی فونداسیون درست میشود حال با تخته دور اسکلت فلزی قالب گرفته و داخل آن را با بتون پر مینماییم تا ۴۸ ساعت که فونداسیون آماده شود به روی آن هر دو ساعت یک بار آب میپاشند تا کاملا محکم و از ترک خوردن در امان بماند و به خاطر این که اصلا هیچ گونه آسیبی به لبههای فونداسیون نرسد یک هفته که از ساخت فونداسیون گذشت در روی آن شروع به نصب دیگ میکنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.