نصب کولر گازی

در این مقاله با اصول نصب کولر گازی را به طور کامل آشنا می‌شویم.

مراحل نصب کولر گازی

مراحل نصب سیستم­‌های کولر گازی اسپلیت عبارت است از:

  •  نصب واحد داخلی (Indoor Unit)
  •  لوله کشی
  •  نصب واحد بیرونی (Outdoor Unit)
  •  راه اندازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. نصب واحد داخلی (Indoor Unit)

نکات مهم که باید در هنگام نصب واحد داخلی رعایت نماییم:

محل استقرار مناسب با توجه به شکل فیزیکی و شرایط کاربردی محیط

  • نکته بسیار مهمی که باید در نصب واحد داخلی رعایت گردد تراز بودن آن می­‌باشد، باید توجه کنیم که جهت تخلیه آب اضافی (آب ناشی از تقطیر) شیب مورد نیاز در داخل پنل لحاظ شده است.
  • برای اتصال پلیت (سینی نصب ـ شابلون نصب) به دیوار حتماً می‌­بایست از پیچ و رول پلاک مناسب استفاده نمود، همچنین با توجه به متغیر بودن وزن پنل به تعداد متفاوتی پیچ و رول پلاک احتیاج می­‌باشد.
  • مهار نمودن لوله Drain به بهترین شکل ممکن، انجام شود. در مواردی که پمپ Drain نداریم به هیچ وجه نباید لوله Drain رو به بالا حرکت نماید.
  • پس از نصب واحد داخلی و اتصال لوله Drain حتما تست تخلیه آب انجام پذیرد.

رعایت فواصل جانبی و ارتفاع استاندارد

  1. واحد داخلی باید از سقف بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی­متر فاصله داشته باشد و فاصله از دیوار کناری ۳۰ سانتی­متر باشد. حداکثر فاصله دستگاه از کف ۳.۲ متر می­‌باشد.
  2. واحد داخلی حتی الامکان در وسط دیوار نصب گردد تا در پرتاب باد و پوشش دادن کل محیط بازده بالاتری داشته باشد.

در کنار رعایت نکات فنی نصب، باید ظرافت و دقت بالایی وجود داشته باشد. چنان چه مراحل نصب به درستی اجرا شود از هزینه تعمیر کولر گازی در اصفهان و دیگر شهرها کم خواهد شد.

۲. لوله‌کشی

  • در صورت امکان مسیر لوله­ کشی صاف و مستقیم باشد.
  • لوله‌ها می‌­بایست از محل اتصال واحد داخلی تا واحد بیرونی به طور کامل عایق شده باشد. توجه شود که لوله­‌ها هر یک به صورت جداگانه باید عایق گردند.
  • در هنگام اتصال عایق‌ها به یکدیگر حتماً از چسب مخصوص عایق استفاده شود و به هیچ وجه از لنت برق (چسب برق) استفاده نگردد، چون باعث از بین رفتن قطر مناسب عایق می‌­گردد. لوله و عایق را درون پلیمر قرار دهید.
  • دقت شود همواره طول و ارتفاع مجاز لوله­‌کشی با توجه به ظرفیت دستگاه لحاظ گردد (رعایت حداقل و حداکثر طول لوله‌­کشی طبق دفترچه راهنمای سرویس.)
  • هر گاه بخواهیم دو لوله از یک سایز را به هم متصل نماییم بهترین حالت استفاده از جوش­کاری نقره می‌­باشد. دقت شود، برای بالا بردن کیفیت جوش و استفاده از حداقل سیم­های نقره، پیش­ گرمایش مناسبی انجام پذیرد.
  • لوله­‌کشی قبل از نصب در ساختمان­‌هایی که در مراحل ابتدایی ساخت می‌­باشند باید به نحوی صورت پذیرد که در صورت بروز مشکل پس از نصب امکان تعمیر یا تعویض وجود داشته باشد (توجه گردد در چنین مواردی لوله‌­کشی Drain نیز صورت می‌­پذیرد.)

اصول نصب کولر گازی

راهنمای اتصال لوله­‌ها

حفظ حالت خلا در چرخه‌­های تبرید نقش عمده­ای در کیفیت کاری چرخه و انتقال انرژی از چرخه به محیط و برعکس را دارد. لذا عدم دقت در جوس و عدم رعایت استاندارد در فواصل اتصالات نری ـ مادگی باعث ایجاد سوراخ شده که این پدیده منجر به کارایی نامناسب دستگاه می­‌شود.

پیشنهاد می­‌شود برای این کار به اندازه قطر لوله سر لوله گشاد شود که استحکام بیشتری در محل جوش داشته باشیم.

برای این که یک اتصال صحیح داشته باشیم، باید ابتدا مقدار دقیق فاصله بین واحد داخلی واحد بیرونی را اندازه بگیریم. اندازه‌­گیری دقیق به این خاطر است که در صورت کوتاه بودن لوله از جوش احتمالی برای افزایش طول لوله جلوگیری کنیم و برای این منظور پیشنهاد می­‌شود که به میزان ۵.۱ متر لوله‌­ها را از اندازه­ طول بین واحد داخلی و واحد بیرونی بیشتر بگیرید.

نحوه بریدن لوله­ می‌­باید به این صورت باشد که سطح بریده شده لوله مسی کاملاً تراز باشد و هیچ گونه شیبی نداشته باشد.

سطح بریده شده لوله و محور لوله باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشند و بعد از بریدن لوله حتما باید به وسیله درپوش پلاستیکی لوله مسدود گردد

از به کار بردن چسب نواری و خم کردن لوله پرهیز شود.

برای اتصال لوله‌­ها به واحد بیرونی باید ابتدا سر یکی از لوله­‌ها پرچ شود. این میزان طول به حسب قطر بیرونی لوله در جدول نمایش داده شده است.

۳. نصب واحد بیرونی (Outdoor Unit)

  1. انتخاب محل مناسب برای قراردادن واحد بیرونی و رعایت نمودن فواصل استاندارد از طرفین جهت دسترسی آسان و سرویس دستگاه (مطابق شکل زیر)
  2. توجه گردد واحد بیرونی باید حتماً به صورت تراز قرار گیرد.
  3. قرار دادن لرزه­گیرها و بستن پیچ و مهره­های پایه به شکل صحیح و کامل.
  4. باید به این نکته توجه شود که واحد بیرونی حتما در محیط باز قرار گیرد.
  5. جمع کردن کابل رابط دستگاه همراه با لوله­‌ها تا از آسیب دیدگی احتمالی جلوگیری گردد.

 

اصول نصب کولر گازی

جابه جایی دستگاه

در صورتی که احتیاج به تغییر مکان دستگاه داشته باشیم باید مراحل زیر را جهت جمع کردن مبرد دستگاه در واحد بیرونی طی نماییم.

  • روشن نمودن و کار کردن دستگاه به مدت ۱۰ دقیقه
  • اتصال گیج فشار پایین به قسمت شیر سرویس خط گاز
  • خالی نمودن هوای داخل شیلنگ گیج
  • بستن شیر خط مایع
  • دستگاه را روشن می‌­نماییم و گیج باید فشار ۱kg/cm۲ Hg را نشان دهد.
  • کمپرسور در این حالت عمل مکش را انجام می‌­دهد و فشار به میزان منفی می‌­رسد، در این زمان گاز به طور کامل داخل واحد بیرونی جمع شده است، که در این حالت صدای کمپرسور دستگاه تغییر می­‌کند. لازم به ذکر است زمانی که مبرد به صورت کامل در واحد بیرونی جمع شد نباید دستگاه به مدت طولانی روشن بماند.
  • شیر آلن لوله گاز را فوراً می‌­بندیم و به وسیله ریموت کنترل دستگاه را نیز خاموش می­‌کنیم.
  • حالا می­‌توانیم اتصالات لوله­‌ها را باز کرده و دستگاه را جابه‌­جا کنیم.

نکات مهم برای نصب کولر گازی

۱. نصب پایه مناسب برای واحد خارجی الزامی است. در صورتی که دستگاه به خوبی مهار نشود با مواردی مانند نشتی اتصالات و صدای ننامطلوب مواجه خواهیم شد.

۲. جهت کنترل لوله­‌ها باید حتماً از نگهدارنده خوب استفاده کنید. هرگز لوله را بدون بست و معلق رها نکنید. در م واردی که طول و تعداد لوله زیاد است استفاده از سینی توصیه می­‌شود. در صورتی که لوله­‌کشی در سطح بام یا فضای باز انجام می‌­شود، استفاده از پوشش مناسب روی عایق‌­ها جهت افزایش عمر آن‌­ها توصیه می‌­گردد.

۳. لوله­‌ها باید به صورت مجزا در یک عایق باشند از قراردادن لوله­‌ها در یک عایق جدا خودداری شود از نوار پرایمر جهت حفاظت از عایق استفاده شود.

۴. کابل فرمان باید یک تکه و همراه با لوله­‌ها باشد.

۵. موقعیت نصب پنل باید طبق استاندارد و در بهترین مکان باشد. ارتفاع نصب پنل و تناسب ظرفیت دستگاه با محیط باید رعایت شود. همچنین استفاده از دوشاخه جهت برق تغذیه دستگاه مجاز نیست.

اصول نصب کولر گازی

۶. چیدمان نامناسب واحدهای بیرونی کارایی سیستم را کاهش می­‌دهد.

۷. اجرای کامل عایق بندی از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و ضامن عملکرد صحیح دستگاه می­‌باشد.

۸. قبل از نصب واحد داخلی باید محل دقیق و مناسب آن پیش­بینی شود تا خرابی­های ظاهری به کمترین میزان ممکن برسد و نصب ظاهری شکیل داشته باشد.

۹. در زیر پنل باید از اتصالات فابریک استفاده شود و از بریدن فلیر لوله و جوش کاری خودداری شود.

۱۰. استفاده از گاز ازت در هنگام جوش­کاری از تشکیل لایه­‌های اکسید داخل لوله­‌ها جلوگیری می­‌کند.

۱۱. در صورتی که نصب و لوله­‌کشی هم زمان انجام نمی‌­شود، حتماً سر لوله­‌ها را جوش داده یا از درپوش مناسب استفاده کنید تا از ورود اجرام خارجی به لوله­‌ها جلوگیری شود. هرگز برای انجام این کار از چسب برق استفاده نکنید.

۱۲. استفاده از برچسب یا پلاک در پروژه­‌هایی که تعداد دستگاه­‌ها زیاد است، ارائه خدمات آتی تسهیل می‌­کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *