خاموش شدن کولر گازی

کولر گازی بهترین انتخاب برای برطرف کردن گرما است که بنا به دلایل مختلفی خراب می‌شود، خاموش شدن کولر گازی دلایل مختلفی دارد. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ناگهان کولر گازی شما در حین کار کردن خاموش شود. در صورتی که شما در سال یک مرتبه کولر گازی خود را زیر نظر شرکت‌های معتبر سرویس کولر گازی اصفهان سرویس کنید، دیگر نگران ایجاد چنین مشکلاتی نخواهید شد.
از همین رو به شکل دوره‌ای و مرتب کولر گازی خود را توسط شرکت‌های معتبر تعمیر کولر گازی در اصفهان سرویس کنید با این ترفند می‌توانید از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. همچنین از به وجود آمدن هزینه‌های گزاف نیز جلوگیری خواهید کرد. چنانچه که شما هم با این معضل دست ‌و پنجه نرم می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم که به دلایل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی توجه بیشتری نمایید.

مهم ترین دلایل خاموش شدن کولر گازی

  1. ایجاد مشکل در برق‌کشی ساختمان یا کولر
  2. کثیف بودن فیلتر
  3. تنظیمات نادرست ترموستات
  4. سوئیچ‌های ایمنی فشار
  5. اورلود موتور
  6. کثیف بودن کویل‌های کندانسور کولر گازی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. ایجاد مشکل در برق‌کشی ساختمان یا کولر

نخستین نکته‌ای که در زمان روبرو شدن با این مشکل باید مورد بررسی قرار گیرد، سیم‌کشی ساختمان و کولر گازی است. این امکان وجود دارد که اتصالات جزئی ایجاد شده باشد. در این صورت با بروز مشکل در سیم‌های برق سبب خاموش شدن ناگهانی کولر در هنگام کار می‌شود.

۲. کثیف بودن فیلتر

تمیز کردن فیلتر کولر گازی تاثیر زیادی در راندمان دستگاه دارد، کثیف بودن فیلتر گازی موجب ایجاد مشکلات مختلفی در کولر گازی می‌شود. وظیفه این فیلترها جذب آلودگی‌های هوای ورودی به کولر گازی است. از همین رو خیلی سریع کثیف می‌شوند و باید سریعاً اقدام به تمیز کردن آن نمایید، همچنین یکی از دلایل کاهش باد کولر گازی همین کثیف بودن فیلتر است.
هنگامی که فیلتر هوا کثیف شد باید مقدار هوای ورودی و خروجی را کاهش دهید. در نتیجه کولر گازی بیش از اندازه مجاز کار می‌کند تا دمای مطلوب را ایجاد کند. با شکل گرفتن این اتفاق کولر گازی به طور ناگهانی خاموش می‌شود؛ بنابراین برای رفع این مشکل می‌بایستی فیلترها را هر یک ماه یکبار تمیز کنید.

کولرهای گازی

۳. تنظیمات نادرست ترموستات

از دیگر دلایل خنک نکردن کولر گازی مربوط به تنظیمات نادرست ترموستات است. از آنجایی که ترموستات کولر گازی اتوماتیک است به این شکل که در یک زمان معین خاموش و روشن می‌شود چنانچه که شما به صورت غیرعمدی تنظیمات ترموستات را از حالت خودکار خارج نمایید، احتمال اینکه باعث خاموش شدن کولر گازی شما در هنگام کار کردن شود بسیار زیاد است.

۴. سوئیچ‌های ایمنی فشار

سوئیچ‌های ایمنی فشار به سوئیچ‌های ایمنی فشار هایپرشو و لوپرشو گفته می‌شود. بعضی از کولرهای گازی مجهز به این تجهیزات هستند. کاری که این بخش انجام می‌دهد کنترل کردن مبرد، پمپ حرارتی و اجزایی مانند این نمونه‌ها است. هنگامی که فشار در کولر گازی بیش از حد افزایش یابد این سوئیچ‌ها باعث خاموش شدن کولر گازی می‌شوند. این اقدام تنها برای جلوگیری از آسیب زدن به کولر گازی است.

۵. اورلود موتور

اغلب موتورهای کولر گازی مجهز به سوئیچ استراحت هستند. این نوع سوئیچ‌ها در زمان اورلود موتور، آن را خاموش می‌کند تا آسیب و صدمه‌ای به موتور نرسد. به عنوان مثال زمانی که کولر گازی مدت زیادی کار می‌کند و یا تهویه نامناسبی دارد. در ضمن نیز ولتاژ نامناسبی نیز دارد از عواملی است که منجر به اورلود موتور و خاموش شدن کولر گازی می‌شود، شاید ریست کردن کولر گازی بتواند مشکل را حل کند.

کولرهای گازی

۶. کثیف بودن کویل‌های کندانسور کولر گازی

کویل‌های کندانسور به لوله‌هایی که پر از گاز هستند گفته می‌شود این لوله‌ها با استفاده از یونیت خارجی کار می‌کنند. هنگامی که کویل‌های کندانسور کثیف شوند، نمی‌توانند به خوبی کاهش گرما را انجام دهند.
از همین رو به دلیل گرمای کولر گازی جذب نشده و محیط را به خوبی خنک نمی‌کند. در این شرایط است که کولر گازی بیش از حد مجاز کار می‌کند تا هنگامی که گرم می‌شود در این زمان نمی‌تواند به دمای تنظیم شده توسط ترموستات برسد. برای از بین بردن این مشکل لازم است که یونیت خارجی از طریق اسپری تمیز شود. چنانچه با راهکارهایی که در فوق مطرح شد همچنان مشکل برطرف نشد باید از یک تعمیرکار با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

عوامل تأثیرگذار بر روی خاموش شدن کمپرسور کولر گازی

ممکن است به صورت اتفاقی کمپرسور کولر گازی از کار بیفتد که عوامل مختلفی وجود دارد. در اغلب مواقع مناسب‌ترین راهکار این است که شما با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

  1. مناسب نبودن مقدار مبرد کولر گازی
  2. ایجاد مشکلاتی در برق
  3. یخ زدن کمپرسور
  4. روغن‌ریزی
  5. کثیف بودن کویل‌های کندانسور
  6. نسبت فشار تخلیه به مکش
  7. گرم شدن بیش از حد کمپرسور

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. مناسب نبودن مقدار مبرد کولر گازی

یکی از دلایلی که موجب خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می‌شود افت و یا افزایش گاز مبرد است. در این شرایط است که کمپرسور کولر گازی به طور اتفاقی و سریع از کار می‌افتد.

۲. ایجاد مشکلاتی در برق

آسیب رسیدن به یکی از ازای الکتریکی کمپرسور موجب خاموش شدن ناگهانی این وسیله می‌گردد. در بعضی از موارد نیز با خراب شدن یک قطعه کوچک مانند سیم سبب رخ دادن این اتفاق خواهد شد.

کولرهای گازی

۳. یخ زدن کمپرسور

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کاهش مبرد، یخ زدن یونیت خارجی است. با توجه به کاهش مبرد که منجر به خاموش شدن ناگهانی کمپرسور می‌شوند از همین رو باید میزان مبرد بررسی شود.

۴. روغن‌ریزی

زمانی که کمپرسور نیاز به روغن دارد. روغن سبب می‌شود تا کمپرسور به خوبی عمل کند. زمانی که کمپرسور بیش از اندازه گرم می‌شود روغن دستگاه کاهش می‌یابد. در نتیجه با کم شدن روغن، حلقه‌های پیستون و سیلندرها و سایر قطعات دیگر نیز از کار می‌افتند. چنانچه نسبت به این معضل رسیدگی نشود موجب از کار افتادن کمپرسور خواهد شد

۵. کثیف بودن کویل‌های کندانسور

کثیف شدن کویل‌های کندانسور می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی مانند خاموش شدن ناگهانی کویل‌های کندانسور گردد. در حقیقت کمپرسور به صورت ناگهانی خاموش و روشن می‌شود و از ورود هوای خنک جلوگیری می‌کند.

۶. نسبت فشار تخلیه به مکش

اختلاف و تفاوتی که بین فشار و تخلیه و مکش وجود دارد به علت کاهش گاز مبرد و یا افزایش آن اتفاق می‌افتد. با ایجاد مشکلاتی که در شیر انبساط یا فن کندانسور وجود دارد. از دیگر عوامل اختلاف فشار است که خوب است کویل‌های کندانسور حتما تمیز شوند؛ اما لازم است که برای این دست از مشکلات حتما از یک متخصص در این حوزه راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *